Jeśli zastanawiasz się gdzie jechać pociągiem na Węgry, to z pewnością domyślasz się, że do Budapesztu. I o tyle do stolicy Węgier można się dostać z Polski na wiele sposobów, o tyle w inne części kraju już nie jest tak łatwo. Jednakże istnieje kilka mniej znanych miast, w których zatrzymują się pociągi jadące z Polski i które mogą stanowić ciekawy pomysł na weekendowe wycieczki.
Lubisz podróże transportem zbiorowym? Nasz blog podróżniczy może być świetnym źródłem inspiracji!
- Pociągiem za granicę. Dokąd jechać?
- Podróż pociąiem do Niemiec
- Wycieczka pociągiem do Czech
- Dojazd do Budapesztu. Informacje praktycze
Pomysły gdzie jechać pociągiem na Węgry
Oczywiście warto jechać do samego Budapesztu, ale to raczej wie każdy. Warto wiedzieć, że pociągi kursujące między Polską a Budapesztem, na Węgrzech zatrzymują się jeszcze na kilku mniejszych stacjach, położonych głównie między stolicą a granicą ze Słowacją. Aby dostać się w inne części kraju pociągiem, konieczny będzie dojazd do Budapesztu, a tam przesiadka do interesujacego nas połączenia. Intercity z Polski do Budapesztu zatrzymują się na Węgrzech w następujących miastach:
- Szob
- Visegrád
- Vác
- Győr
- Ostrzyhom (Esztergom)
Z turystycznego punktu widzenia, pod uwagę można wziąć Győr oraz Visegrád, ewentualnie Vác. W Visegrádzie znajduje się ważny z historycznego punktu widzenia, ładny zamek. Z kolei Győr to bardzo ładne miasto słynące z barokowej architektury i kilku naprawdę ciekawych zabytków. Idealnie nadaje się na jednodniowy city break. Vác jest mniejszą miejscowością, ale nadal z ładną architekturą i rynkiem.
Ciekawym pomysłem jest również przejazd do granicznego miasta na Słowacji, Štúrova i piesze przekroczenie granicy mostem na Dunaju. Po drugiej stronie rzeki znajduje się węgierskie miasto Ostrzyhom, w którym znajdziesz kilka ciekawych zabytków. Ta dawna stolica Węgier i miejsce koronacji na króla Stefana I zwraca uwagę bardzo ładną architekturą.
Skąd i gdzie jechać na Wegry pociągiem Intercity?
Trasy z Polski na Węgry obsługuje PKP Intercity (w tym jedno połączenie z Niemiec przez Polskę). I to w sumie wszystko, bo żadne inne spółki przewozowe oprócz Intercity nie realizują połączeń między Polską a Węgrami. Są to następujące składy:
- Cracovia z Przemyśla do Budapesztu, pociąg dzienny jadący przez Łańcut, Rzeszów, Dębice, Tarnów, Kraków, Oświęcim itd.
- Batory z Terespola i Warszawy, pociąg dzienny kursujący przez Siedlce, Mińsk Nazowiecki, Katowice, Sosonowiec, Gliwice itd.
- Chopin z Warszawy, jeden pociąg nocny i jeden pociąg dzienny. Kursują przez Opoczno, Kraków, Oświęcim itd.
Niestety pociąg nocny NightJet z Niemiec przez Zieloną Górę, Legnicę, Wrocław, Opole, Racibórz do Budapesztu, został zlikwidowany pod koniec 2023 roku. Początkiem 2024 roku planowane jest uruchomienie nowego połączenia z Krakowa do Budapesztu przez Koszyce. Na Węgrzech pociąg ten zatrzymywałby się m.in. w Tokaju, Egerze, Miszkolcu i Debreczynie, co otwiera mnóstwo nowych możliwości dla turystów z Polski. Tak więc ta planowana trasa ma zadatki na stanie się turystycznym hitem.
Ile kosztuje przejazd pociągiem na Węgry?
Generalnie ceny biletów kolejowych z Polski na Węgry są bardzo drogie. Sami kiedyś musieliśmy kupić bilety na ostatnią chwilę z Polski do Budapesztu i ceny nas zszokowały. Mimo że mieliśmy wykupione bilety na lot powrotny z Budapesztu, to i tak bardziej nam się opłacało zakupić bilet na pociąg tam i z powrotem, gdyż koszt podróży w jedną stronę przywyższał o 100% cenę biletów w dwie strony.
Ze względu na wiele zmiennych, które wpływają na ostateczny koszt biletu, nie możemy podać konkretnych cen. Wynika to między innymi z tego faktu, że Intercity prowadzi nie do końca jasną politykę cenową i tak naprawdę nigdy do końca nie wiadomo, ile się za te bilety zapłaci. Na opłatę za przejazdy wpływają nie tylko termin wyjazdu oraz zakupu biletów, ale i wybrane połączenie, klasa czy rodzaj kabiny sypialnej. Największe jednak znaczenie ma oferta Super Promo International.
Super Promo International
Trasa z Polski na Węgry objęta jest ofertą Super Promo International, w ramach której można zdobyć tańsze bilety. Zdobyć, a nie kupić, bo trafienie na te najtańsze graniczy z cudem. Ale od początku. Super Promo wszystkie dostępne bilety na dane połączenie i termin dzieli na pięć szczebli cenowych, z czego pierwszy szczebel zawiera pulę biletów najtańszych, a piąty najdroższych. Gdy najtańsza pula biletów zostanie wyprzedana, wówczas ceny wskakują na drugi szczebel cenowy i tak dalej. Niestety nikt nie wie ile biletów zawiera każdy szczebel, bo Intercity pilnie strzeże swoich tajemnic.
Dlatego właśnie tak trudno przewidzieć ile się ostatecznie za podróż zapłaci. Wszystko jednak sprowadza się do prostej zasady, że im szybciej, tym lepiej. Bilety Intercity do sprzedaży trafiają na 60 dni przed planową podróżą. Z tego względu właśnie wtedy najlepiej je zakupić, bo wówczas ma się szanse na upolowanie tych najtańszych. Im bliżej wyjazdu, tym będzie drożej. Również miejsce rozpoczęcia podróży ma wpływ na cenę biletu, ponieważ każda trasa objęta ofertą Super Promo dzieli się na strefy (I-III). Przykładowo wyjeżdżając z Warszawy (Strefa I) do Budapesztu, za bilet zapłaci się w zależności od szczebla cenowego, od około 20 do 55 euro. Wsiadając do tego samego pociągu w Katowicach, za bilety zapłaci się 5 euro mniej.
Szczeble cenowe w Super Promo
Każdy szczebel jest „droższy” od poprzedniego o 5 euro. Podane niżej kwoty odpowiadają cenom w II klasie za miejsca siedzące:
- Warszawa/Przemyśl – Budapeszt (I strefa): od 19,90 euro w I szczeblu do 54,50 w II szczeblu.
- Katowice/Kraków – Budapeszt (II strefa): od 14,90 euro w I szczeblu do 44,90 w II szczeblu.
Pamiętaj, że dzień przed wyjazdem nie kupisz już biletów w tej promocji, ponieważ jest ona dostępna tylko do jednego dnia przed terminem podróży. A gdzie kupić bilety? W kasach dworcowych, w aplikacji Intercity oraz na stronie PKP.
Wskazówka: jeśli chcesz wiedzieć na jakiś konkretnie stacjach i w których strefach zatrzymują się pociągi Intercity, sprawdzisz to na stronie przewoźnika w zakładce dla pasażera -> przepisy i taryfy -> przepisy w komunikacji międzynarodowej -> Super Promo International. Z listy plików wybierz interesujący Cię kierunek, a wnim znajdziesz tabelki ze wszystkimi informacjami.
Jak wyglądała nasza podróż pociągiem do Budapesztu?
Naszej podróży pociągiem do Budapesztu nie wspominam najlepiej, chociaż częściowo sami byliśmy sobie temu winni. Po pomyłce z zakupem biletów autobusowych do Budapesztu na złą datę, niejako zmuszeni byliśmy do przejazdu pociągiem z Polski. Bilety musieliśmy kupic dosłownie na ostatnią chwilę i zapłaciliśmy za nie, o ile mnie pamięć nie myli, jakieś 600-700 zł za dwie osoby. W pociągu nie było już miejsc siedzących: majówka, obłożenie trasy, a do Budapesztu podstawione zostały dwa wagony, z czego jeden sypialny. Nie było wagonu restauracyjnego, w którym moglibyśmy spędzić podróż. Do tego podstawione wagony były bardzo stare, a ich korytarze węższe, niż zazwyczaj.
Dlatego całą drogę musieliśmy stać, bo ciągle ktoś przechodził i nie było opcji, żeby nawet kucnąć. I oczywiście pociąg miał opóźnienie o 3 godziny, więc łącznie jechaliśmy jakieś 9 godzin.
Żeby tego było mało, temperatura panująca w wagonie była iście arktyczna. Mimo że na dworze panowały doswkierajace upały, to pasażerowie w środku trzęśli się z zimna mimo ubranych swetrów i kurtek. A klimatyzacji oczywiście nie można było regulować.
Może od tego czasu coś się zmieniło, ale wtedy powiedzieliśmy sobie, że nigdy więcej. Jeśli już będziemy podróżować pociągiem na Węgry, to tylko z wcześniej kupionym biletem i w wagonie sypialnym.
Mam nadzieję, że ten artykuł okazał się pomocny i już wiesz, gdzie jechać pociągiem na Węgry 🙂 Udanej podróży,
Magda
*Zdjęcie z Ostrzyhomia pochodzi z serwisu Pexels.