Kanion Sapadere w Turcji

Kanion Sapadere to jedna z najczęściej wybieranych wycieczek fakultatywnych przez turystów z Alanyi. I wcale się temu nie dziwimy. Widoki po drodze są piękne, a sam kanion bardzo malowniczy. Z tego artykułu dowiecie się nieco więcej o tej atrakcji oraz o tym jak zaplanować jej zwiedzanie.

Kanion Sapadere

Kanion Sapadere – nie taki idealny

Jeszcze kilkanaście lat temu Kanion Sapadere był nieznany turystom przybywającym na turecką riwierę. Dopiero od 2008 roku został udostępniony zwiedzającym jako atrakcja. Ma to swoje plusy i minusy. Z jednej strony zawieszone nad górskim potokiem kładki dają nam możliowść eksplorowania kanionu. Z drugiej – pomosty, rury i kable zmieniają krajobraz i trochę go oszpecają.

Kładka spacerowa | Kanion Sapadere

Widoki w Kanionie Sapadere

Ale jakby nie było, Kanion Sapadere jest niezwykle malowniczym miejscem. Liczy sobie ledwie 350 metrów długości, ale te kilka miejsc mijanych po drodze zrobiło na nas duże wrażenie. Pocztówkowe widoki towarzyszą przez cały spacer, a jego zwieńczeniem jest najwyższy wodospad w okolicy.

Wodospad | Kanion Sapadere

Po drodze mija się mniejsze wodospady i baseny naturalne, w których śmiałkowie mogą się kąpać. Ale ostrzegamy, że stała temperatura wody wynosi około 10 stopni!

Kolor wody

Najbardziej zachwycający okazał się kolor wody. Przejrzysty i wartki strumień wpadając do skalnego basenu nabierał pięknej, turkusowej barwy. Do tego duże wrażenie robią wysokie góry, których zbocza niemal pionowo osłaniają wąwóz z dwóch stron i zasłaniają niebo. Do tego piękna roślinność, spokój, szum wody – Kanion Sapadere to idealne miejsce, by zaznać trochę ochłody w trakcje upalnego tureckiego lata.

Kanion Sapadere – informacje praktyczne

Dojazd – niestety do Kanionu Sapadere nie da się dojechać bezpośrednim autobusem. Możliwe jest to autem lub z wycieczką zorganizowaną.

Wycieczka – do Kanionu Sapadere wybraliśmy się z biurem Alanya Online. Wycieczkę rezerwowaliśmy na ich stronie, bo wtedy cena jest niższa o kilka euro. Wszystko odbyło się bez zarzutu, możemy z czystym sumieniem polecać to biuro. Oprócz nich w Alanyi działa kilka innych polskich biur organizujących takie wycieczki. Spacerując ulicami miasta co krok można natknąć się na różnych organizatorów, a wycieczkę można nawet kupić z dnia na dzień. Za zorganizowane zwiedzanie Kanionu Sapadere zapłaciliśmy 23 euro.

Kanion Sapadere w Turcji koło Alanyi

Forma wycieczki – mieliśmy jechać busem, lecz nie uzbierała się wystarczająca liczba chętnych. Więc zrobiono nam transfer do jeepa. Widoki były piękne, przyjemnie jechało się z wiatrem we włosach. Ale kolejnego dnia okazało się, że boleśnie spaliliśmy sobie skórę na głowie, a wszystkie mięśnie bolą nas po dość „skocznej” jeździe jeepem. Pamiętajcie o okryciu głowy! Do zwiedzania kanionu nie są potrzebne zabudowane buty. Sandały wystarczą, droga jest prosta.

Wycieczka jeepem do Kanionu Sapadere
Widoki po drodze do Kanionu Sapadere

Plan wycieczki – kierowca jeepa odebrał nas z hotelu, następnie zrobiliśmy krótki postój przy plantacji bananów. Podobno te w okolicach Alanyi są najsmaczniejsze na świecie. Dalej pojechaliśmy do niewielkiej, ale bardzo ładnej jaskini Skrzatów (wejście płatne osobno; 10 lir).

Zachwyciło nas jej położenie. Spod wejścia do jaskini roztaczają się spektakularne widoki na Góry Tauros. W międzyczasie mieliśmy jeszcze postój nad rzeką, w wiosce Sapadere, a zwiedzanie kanionu było ostatnim punktem programu. Po wyjściu z kanionu jedliśmy jeszcze bardzo smaczny obiad w restauracji położonej przy kasach biletowych (polecamy!).

Góry Tauros w Turcji | Kanion Sapadere
Widok z Jaskini Skrzatów na Góry Tauros | Kanion Sapadere

Zwiedzanie – Kanion Sapadere jest krótki, więc raczej ciężko się w nim zmęczyć. Podesty są płaskie, więc można nawet pokusić się o wędrówkę z dzieckiem. Ale trzeba się przygotować na wysiłek, bo trasa wiedzie pod górę. Nie jakoś stromo, ale jednak. Przy trasie znajdują się toalety, ławeczki, schody do basenów wyznaczonych do pływania. Bilet wstępu wliczony jest w cenę wycieczki, a kupiony indywidualnie kosztuje 11 lir – o ile mnie pamięć nie myli.

Obiad w restauracji przy Kanionie Sapadere
Potok płynący przez Kanion Sapadere

Nasze pozostałe artykuły z Turcji:

Czy warto jechać do Kanionu Sapadere?

Naszym zdaniem tak, zwłaszcza jeśli przebywacie w pobliżu Alanyi. My uwielbiamy takie miejsca, więc z wycieczki byliśmy bardzo zadowoleni. Fakt, może Kanion Sapadere nie jest jakiś spektakularny, nie ma potężnych rozmiarów i wysokich wodospadów, ale jak ktoś lubi atrakcje przyrodnicze z malowniczymi widokami, to na pewno będzie z takiej wycieczki zadowolony. My polecamy 🙂

Magda

1 odpowiedź na “Kanion Sapadere w Turcji”

Kilka dni temu wróciłam z Turcji i jedną z atrakcji w czasie pobytu była wycieczka do kanionu Sapadere. Szczerze polecam, widoki cudne. Wcześniej zwiedziłam Tazi Kanion i zrobił na mnie jeszcze większe wrażenie. Tazi to widok z góry, ok 1 km przepaści, Sapadere ogląda się z dołu, ok 750 m do góry. Byłam na wycieczkach z polskim biurem podróży Wujek i Mariolka, super organizacja, polecam.