Kanion Koprulu, Selge i Kanion Tazi w Turcji

Kanion Koprulu, Selge oraz Kanion Tazi to trzy miejsca w Turcji, które zrobiły na nas największe wrażenie podczas zwiedzania okolic Alanyi. Te wyjątkowe atrakje będziemy polecać wszystkim, którzy wybierają się na Riwierę Turecką. Co zobaczyć w Parku Narodowym Kanionu Koprulu i jak zaplanować taką wycieczkę?

Kanion Koprulu

Park Narodowy Kanionu Koprulu został utworzony wzdłuż rzeki Kopru, o szmaragdowym kolorze i ciągnie się na długości 14 kilometrów. W niektórych miejscach jego ściany osiągają nawet 400 metrów wysokości (w których dokładnie? Napiszemy w kolejnych akapitach). Kanion położony jest w Górach Tauros – długim na 1500 i szerokim na 200 kilometrów paśmie górskim, które skrywa mnóstwo przyrodniczych atrakcji. Zwiedzając kanion warto zatrzymać się po drodze w kilku miejscach, by podziwiać obłędne panoramy gór i lasów.

Góry Tauros | Kanion Koprulu

Kanion Koprulu jest największym, najwyższym i najdłuższym kanioniem w Turcji, a także jednym z największych na świecie. W niektórych miejscach kanionu można podziwiać tak zwane kominy, które przypominać mają te bajkowe skały z Kapadocji. Nam jednak wydają się bardziej podobne do skalnych miast na granicach Polski, Niemiec i Czech.

Antyczne mosty w Kanionie Koprulu

Jednym z popularniejszych miejsc w Kanionie Koprulu jest starożytny most Oluklu Kopru, który mimo że liczy sobie ledwo ponad dwa metry szerokości, nadal nie został wyłączony z użytku. Dlatego przeprwa nim na drugą stronę rzeki to niezły zastrzyk adrenaliny. Zatrzymując się na moście można podziwiać spektakularne widoki na rzekę Kopru, która w tym miejscu przybiera niesamowitą szmaragdową barwę. Drugim takim mostem jest wąski Bugrum, na który można wejść.

Rafting w Kanionie Koprulu

Kanion Koprulu jest popularnym celem osób szukających adrenaliny. Na tej pięknej rzece organizowane są spływy raftinfowe. Sami nie braliśmy udziału w takim spływie, ale słyszeliśmy od innych uczestników, że rzeka Kopru nie jest aż tak rwąca, więc i sam rafting nie należy do wybitnie ekstremalnych. W internecie i na miejscu można znaleźć mnóstwo firm (także polskich), które organizują raftingi w Kanionie Koprulu, np. tu i tu. Taka wycieczka powinna kosztować kilkanaście euro. Spływ pontonami ma poziom dostosowany do możliwości uczestników.

Rafting | Kanion Koprulu
Jeden z odcinków spływu

Antyczne miasto Selge

Już droga do tego miejsca przerosła nasze najśmielsze oczekiwania. Ciężko opisać emocje towarzyszące tej 11-kilometrowej trasie. Z każdym zakrętem, wraz ze wzrostem wysokości, panoramy stawały się coraz piękniejsze. Po horyzont ciągnące się Góry Tauros zalane są oceanem drzew, a w dolinie dojrzeć można lśniące wody rzeki Kopru. Zachwycają też były skalne wieże, które wyrastały między drzewami, tworząc niby kamienny las.

Skalne kominy w Kanionie Koprulu

A to jeszcze nie wszystko. Gdy już wydawało nam się, że już piękniej być nie może, szczęki opadły nam z zachwytu. Dojeżdżając do Selge leżacego na wysokości 1200 m.n.p.m., powietrze stawało się coraz bardziej rześkie, a droga stroma. Zielone góry kruszone przez wiatr i wodę, zaskoczyły nas ogromną ilością jasnych głazów, skał i kamieni. To wszystko na tle niebieskiego nieba tworzyło wyjątkowo malowniczy obraz. Pierwszy raz widzieliśmy takie miejsce. Było w nim coś wyjątkowego.

Zwieńczeniem jazdy była wizyta w starożytnym miaście Selge. Jego perłą w koronie jest całkiem dobrze zachowany antyczny teatr datowany na II w.n.e.. Choć jego skene uległa zniszczeniu, to jednak wciąż można podziwiać widownię, a z jej górnych rzędów wspaniałą panoramę Gór Tauros. Wyobrażamy sobie jakspektakularne widoki na scenę i góry mieli widzowie przed tysiącami lat. Oprócz tego wprawne oko może dostrzec zarys dawnego stadionu oraz zrujnowane już łaźnie czy akropol.

Amfiteatr w Selge | Kanion Koprulu

Selge

Choć obecnie niepozorne, było jednym z najważniejszych miast regionu. Posiadało własną armię, biło monetę, nawiązało kontakty dyplomatyczne z Aleksandrem Macedońskim. Przez wieś przebiega Szlak św. Pawła. Istnieje kilka teorii dotyczących powstania Selge, a jedna z nich zakłada, że miasto zbudowali Spartanie, a inna – że powstało dzięki budowniczym pobliskiego amfiteatru Aspendos. Miasto utrzymało znaczenie także w czasach bizantyjskich, jednak po podboju tych obszarów przez Seldżuków, Selge stało się już mało znaczącą wioską. Co dziwne, w Selge do tej pory nie podjęto oficjalnych prac archeologicznych.
Widok na Selge z górnych rzędów amfiteatru | Kanion Koprulu

Kanion Tazi

Dostojny, majestatyczny, przyprawiający o ciarki na plecach. Zapierajacy dech w piersiach.Taki jest właśnie najwyższy kanion w Turcji. Ciężko uwierzyć w te widoki i wysokość. Patrząc w dół na wijące się szmaragdowe wody rzeki Kopru, może aż zakręcić się w głowie. Horyzont z jednej strony przysłaniają wysokie pasma Tauros, a z drugiej – skalne półki zdające się nie zdobycia. W najwyższym punkcie Kanion Tazi ma liczyć ponad 400 metrów wysokości. To jedno z najbardziej olśniewających miejsc, jakie widzieliśmy w życiu. Warto pomęczyć się na drodze pełnej zakrętów, by u jej końca zobaczyć ten jeden widok.

Kanion Tazi | Kanion Koprulu

Kolejne punkty widokowe Kanionu Koprulu

Po drodze zatrzymywaliśmy się kilka razy, by podziwiać kolejne niesamowite widoki. Największe wrażenie zrobił na nas punkt widokowy w miejscu, którego nawet nie możemy odnaleźć teraz na mapie. Znajdował się on po drodze z antycznego mostu do Kanionu Tazi, po lewej stronie. Zauważycie przy drodze szeroką polanę z głazami. Naprawdę warto tu się zatrzymać! Orzeźwiająca zieleń, niezwykły turkus rzeki, tysiące głazów i skał, a w tle wysokie ściany kanionu Tazi. Magiczny widok!

Rzeka Kopru | Kanion Koprulu
Punkty widokowe w Kanionie Koprulu

Kanion Koprulu, Selge, Tazi – zwiedzanie

Do Kanionu Koprulu, Selge i Kanionu Tazi ciężko dostać się transportem zbiorowym. Pozostaje wypożyczenie auta lub udział w wycieczce zorganizowane. Postawiliśmy na drugą opcję. Wycieczkę rezerwowaliśmy u Alanya Online, ale z wyjątkowo zostaliśmy podłączeni do innej wycieczki (to była jednorazowa sytuacja, a my byliśmy pierwszą grupą, która jechała do Kanionu :)). Tak czy siak, wycieczka okazała się bardzo udana. Polecamy wycieczki z Alanya Online – byliśmy na trzech i wszystkie były świetne! Wycieczka okazała się bardzo intensywna, trwała cały dzień. Kupowaliśmy ją stronie biura, za jedną osobę płaciliśmy 29 euro. W cenę wliczony był odbiór z hotelu, przewodnik, przejazdy i pyszny obiad nad rzeką. Zwiedzanie Parku Narodowego Kanionu Koprulu nie jest biletowane. Jeżeli zwiedzacie na własną rękę, polecamy wam obiad w ośrodku Express Rafting.

Express Rafting. Karabük, pelitdibi sokak, 07500 Manavgat/Antalya

Czy warto odwiedzić Kanion Koprulu?

Podczas tej wycieczki zachwyciło nas wszystko, dosłownie. Od odurzającego zapachu makii w powietrzu, po wysokgórkie widoki. Przez turkusowy kolor rzeki Kopru, po antyczne zabytki Selge. Może to kwestia pandemii i faktu, że przez prawie 10 miesięcy nie ruszaliśmy się z domu. Ale wspinając się wolno jeepem w kierunku Selge, po cichu chlipałam w chusteczkę. Z zachwytu tym miejscem, z radości powortu do podróży, ze wzruszenia i tęsknoty. To miejsce kompletnie mnie urzekło. Więc po stokroć będziemy polecać je wszystkim, którzy odwiedzają okolice Alanyi i Antalyi.

Rzeka dawniej zwana Euromedon wyrzeźbiła wspaniałe krajobrazy, które możemy podziwiać do dzić. Kontakt z naturą, starożytne zabytki, trochę adrenaliny i pyszna turecka kuchnia – to idealny przepis na jednodniową wycieczkę na Riwierze Tureckiej.

Pozostałe artykuły z Tucji:

Magda

Widok z Selge na Kanion Koprulu i Góry Tauros
Droga do Kanionu Tazi

7 odpowiedzi na “Kanion Koprulu, Selge i Kanion Tazi w Turcji”

Przepięknie opisana wycieczka i niesamowite przeżycia, które też miałam okazję przeżyć w tym miesiącu z biurem ,,Wujek i Mariolka”. Posiłek jadłam taki sam jak na tym zdjęciu, to był najsmaczniejszy pstrąg jaki jadłam dotychczas obtoczony chyba liściem z winogrona .Miejsce naprawdę zapiera dech w piersiach

droga przez większość czasu jest wąska i bardzo kręta, zwłaszcza w górnych partiach. Ja jako pasażer trochę się stresowałam na mijankach z innymi autami, ale na szczęście ruch był znikomy. Doświadczony kierowca powinien sobie dac radę 🙂

Witam. Jestem ciekawy jak wygląda piesze zwiedzanie tego kanionu są tam jakieś szlaki piesze? Takie żeby np obejść go robiąc pentle?